piątek, 13 lutego 2009

Kukuryku !!! Czyli parę słów o przynęcie o nazwie "kogut pstrągowy".

Zapewne dla większości wędkarzy nie odkryję tym wpisem żadnej "ameryki", ale może ktoś przez długie lata żyje w podobnej nieświadomości jak ja :)

Kiedy zaczynałem łowić salmo trutta morpha fario, klasyczną spinningową przynętą pstrągową były obrotówki oraz wahadłówki. Parę lat później poznałem woblery, które obecnie są już klasyką w pudełkach pstrągowych. Potem były gumy (brrr...), do których od lat nie mogę się przekonać... i chyba tak pozostanie. Gdy zakładałem kiedyś gumową przynętę, to mój tata (przyp. autora: łowca pstrąga od wielu lat) mówił: "Przestań płoszyć ryby!" :) . Niedawno (czytaj: kilka miesięcy temu) natrafiłem na ślady zupełnie nowej dla mnie przynęty na pstrąga - koguta.

No więc najważniejsze pytanie: Co to jest kogut? Oczywiście w/g mnie... Jest to połączenie dwóch metod: spinningowej i muchowej. Spinningowej, bo łowimy klasycznym zestawem spinningowym (bez wdawania się w zbędne szczegóły). Muchowej, bo łowimy czymś z piórami. Czyli jak już nic nie działa, to sięgamy po główkę z piórami ... No może tu trochę przesadziłem, ale pewnie u wielu wędkarzy tak to będzie wyglądało.

No więc następne pytanie: Czy to połączenie zdaje egzamin? Wydaje się że tak. Nie chcę się tutaj długo rozpisywać o tym co inni już napisali. Przyznam się szczerze, że mam dwie lewe ręce do robienia przynęt, więc je po prostu kupuję. Właśnie czekam na 15 sztuk i planuję w czasie jeden wyprawy nad wodę poświęcić im większość czasu.

A teraz kilka ciekawych linków, oczywiście w temacie koguta:
1) "Pstrągi na koguta" - wyznania jednego z kolegów "po kiju" zawierające opis techniki prowadzenia, najbardziej sprzętu odpowiedniego sprzętu, oraz krótki step-by-step jak wykonać samemu koguta pstrągowego.
2) "Koguty spigota" - krótki opis techniki łowienia na koguta, oraz przykłady różnych kogutów pstrągowych. Na tej stronie jest możliwość zamówienia kogutów.
3) Film "Teoria koguta" - marketingowy filmik Corona Fishing o połowach na koguta.
4) Informacje o kogutach z forum haczyk.pl Skarbnica wiedzy na temat kogutów. Temat chroniony prawami autorskimi... (mam nadzieję, że sam link do niego ich nie nie)

Z wędkarskim pozdrowieniem: "Połamania kija !"

2 komentarze:

  1. Witaj Marcin

    świetny temat poruszyłeś. Choć tak na prawdę mało osób łowi kropki na koguciki, temat jakby lekko ruszył w dobrym kierunku. Faktem jest to ,że ciężko przekonać wędkarzy którzy jigują na co dzień do kogutów pstrągowych i ich technik prowadzenia. W większości słyszę opinie że są częste zaczepy , duże straty podczas połowów kropka na koguta. Okazuje się że starty oczywiście są , natomiast technika prowadzenia wcale nie musi być typową gdzie musimy prowadzić przynętę bardzo nisko dna. Pstrąg to wielki wzrokowiec, jeśli potrafi dostrzec na tafli jentkę z odległości 2 m. to w przypadku prowadzenia koguta na 3 czy 5g. przy powierzchni czy w pół toni tym bardziej mamy duże szanse na to że kogut zostanie zaatakowany. Kwestia uwierzenia w przynętę, i dobrania odpowiedniej kolorystyki.

    Serdecznie pozdrawiam: spigot

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam i Pozdrawiam zapaleńców!!!
    Sam chętnie poluje na Kropki z całą masą Kogutów i mikro kogutków w większości własnej produkcji, jak już nic nie działa to zawsze działa kogut:-)))
    Polecam gorąco!

    OdpowiedzUsuń